Na zakończenie starego roku w środkach masowego przekazu redaktorzy różnych działów robią spisy najważniejszych wydarzeń roku. Wyliczają, jakie powstały nowe trendy, kto przesunął się do przodu na topliście, kto na czym zyskał a kto stracił? Czasem analizy są poważne, a czasem z przymrużeniem oka. Ja proponuję zestaw sondaży, w których nasze społeczeństwo wypowiadało się na poważne – i mniej poważne – tematy. Wszystkie ankiety przeprowadzono w drugiej połowie mijającego roku.
Pierwsze pytanie brzmiało – Co najlepszego, według Ciebie, zaoferowała Polska światu?
Było 2203 głosujących i odpowiedzieli oni następująco:
wolę wiecznej walki - 21%
odwagę historyczną - 42%
wspaniałe miasta - 14%
dumę narodową - 23%
Pytanie w kolejnym sondażu brzmiało – Jeśli musiałbyś wybrać, to z jakiej rzeczy Europa mogłaby być dumna? Oto jak kształtowały się odpowiedzi 915 głosujących:
Jej wartości kulturalne - 40%
Jej rozwoju technologicznego - 12%
Swojej historii - 32%
Innowacji - 2%
Modelu Unii Europejskiej - 14%
Na kolejne pytanie – Jak szybko zazwyczaj odpowiadasz na smsy, email lub wiadomości otrzymane na facebooku? – odpowiedziało 1034 głosujących
w następujący sposób:
Natychmiast - 46%
Po jednej lub dwóch godzinach - 19%
Po ponad dwóch godzinach, ale tego samego dnia - 14%
Może to potrwać o wiele dłużej niż jeden dzień - 21%
Powoli przechodzimy do kwestii lżejszego kalibru. I tak na pytanie – Jaka była Twoja ulubiona zabawa w dzieciństwie? – odpowiedziało aż 2179 głosujących, przy czym aż 39 procent respondentów najbardziej w dzieciństwie lubiło bawić się w chowanego.
Zabawy z piłką - 30%
Zabawa w chowanego - 39%
Zabawa w klasy - 13%
Wyliczanki - 1%
Gra w butelkę - 3%
Prawda czy wyzwanie - 2%
Inna - 12%
I wreszcie ostatni sondaż, który wreszcie rozstrzygnął nurtującą wielu zagadkę – Co lubisz pić bardziej? Coca Colę czy Pepsi? Oto wyniki:
Coca Cola - 60%
Pepsi - 40%
Na 797 biorących udział w ankiecie Polaków aż 480 zagłosowało na Coca Colę. Sprawa więc została ostatecznie przesądzona. Przynajmniej do końca tego, 2011 roku, bo wraz z Nowym Rokiem od początku ruszy cała ta ogromna machina sondaży, analizujących, co komu w duszy gra?
Sondaże – takie i podobne – przeprowadza międzynarodowa agencja Ipsos, za którą cytuję powyższe dane.
W Polsce od pewnego czasu działa bardzo wiele przeróżnych agencji badających opinię społeczną. Czasem telefonuje osoba zatrudniona w tego rodzaju agencji lub przeprowadza sondaż na ulicy czy w sklepie. Jeżeli dysponujemy odrobiną czasu, nie odkładajmy słuchawki telefonu lub nie odsykujmy opryskliwie ankieterowi. Pamiętajmy, że to jego uciążliwa praca, często marnie opłacana przez angażującą go firmę; w ten sposób ankieterzy zarabiają na życie. Chociaż możemy być dogłębnie przekonani, że tego typu sondaże niczemu istotnemu nie służą, to jednak zatrzymajmy się na chwilę, udzielając odpowiedzi na zazwyczaj kilkanaście prostych pytań. Przypomnę, że w ten sposób czasem możemy kształtować opinię publiczną w jakiejś ważnej dziedzinie zgodnie z wiarą i moralnością katolicką. Potraktujmy nasze uczestnictwo w sondażu jak dobry uczynek, a tych nigdy za dużo. Zawsze zresztą, kiedy czujemy, że stawiane nam przez ankietera pytania przekraczają granicę naszej intymności oraz wytrzymałości, możemy odmówić udzielenia dalszych odpowiedzi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz